Lista imobilelor naționalizate din 20.04.1950

22 Septembrie 2020 • Imobiliare

Descarcă Lista imobilelor naționalizate din 20041950.pdf

Lista imobilelor naționalizate din 20.04.1950

Sursa: https://lege5.ro/Gratuit/geztcnrxgy/lista-imobilelor-nationalizate-din-20041950

Consiliul de Miniștri | Lista imobilelor naționalizate din 20.04.1950 

Text publicat în Buletinul Oficial nr. 36 din 20 aprilie 1950. În vigoare de la 20 aprilie 1950

https://www.g4media.ro/cei-peste-26-000-de-romani-care-au-de-recuperat-imobilele-nationalizat-de-comunisti-se-pot-adresa-incepand-de-astazi-instantelor-de-judecata.html

Cei peste 26.000 de români care au de recuperat imobilele naționalizate de comuniști se pot adresa, începând de astăzi, instanțelor de judecată

ARTICOLE • 21 MAI 2018 • REDACȚIA • 0 COMENTARII

Începând de astăzi și până în noiembrie 2018, proprietarii imobilelor naționalizate de regimul comunist se pot adresa instanțelor de judecată pentru a li se stabili despăgubirile la care au dreptul, în baza legii 10 din 2001, anunță Asociația pentru Proprietate Privată și Asociația pentru restituirea Proprietăților și Drepturile Omului în România într-un comunicat de presă.

Potrivit celor două asociații, până astăzi orice demers judiciar în acest sens ar fi fost considerat prematur, deoarece trebuia să treacă termenul de 60 de luni în care Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților (ANRP) avea de soluționat toate dosarele pe care le avea înregistrate la data intrării în vigoare a legii. 

Peste 26.000 de dosare înregistrate la ANRP ar fi trebuit soluționate încă din 2013, când, la presiunea Curții Europene a Drepturilor Omului, autoritățile române au promis acest lucru. 

Comunicatul integral: 

Proprietarii imobilelor naționalizate bifează astăzi o altă obligație nerespectată de instituțiile implicate în procesul de acordare a despăgubirilor pentru bunurile confiscate. 

Deși în mai 2013 la presiunea Curții Europene a Drepturilor Omului autoritățile române au promis soluționarea tuturor dosarelor într-un termen pe care l-au considerat „rezonabil”, la expirarea acestuia nici jumătate dintre solicitări nu au fost rezolvate. 

Începând de astăzi, cei care au dosare constituite în temeiul Legii nr. 10 din 2001 la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților se pot adresa instanței pentru a le stabili despăgubirile la care au dreptul.

În această situație se află peste 26.000 de dosare care erau înregistrate la această instituție în urmă cu cinci ani și care ar fi trebuit finalizate până în prezent. 

Până astăzi orice demers judiciar în acest sens ar fi fost considerat prematur, deoarece trebuia să treacă termenul de 60 de luni în care ANRP avea de soluționat toate dosarele pe care le avea înregistrate la data intrării în vigoare a legii. A reușit însă să emită decizii doar în jumătate dintre dosarele constituite în temeiul Legii nr. 10 din 2001. 

Pentru zeci de mii de proprietari, titlul de despăgubire rămâne doar o iluzie. Legea 165/2013 le oferă însă posibilitatea de a le fi soluționate dosarele de către tribunal, dacă formulează o cerere în acest sens, începând de astăzi și până în noiembrie. 

Dintre cei cărora ANRP, prin Comisia Națională pentru Compensarea Imobilelor, le-a soluționat deja dosarele mulți au fost nevoiți să ajungă tot la instanțele de judecată, nemulțumiți cu decizia primită. Au fost situații în care, după ce unitățile deținătoare (primăriile în cele mai multe situații) au hotărât că anumite persoane au dreptul la măsuri reparatorii, Instituția Prefectului, verificând actele, a confirmat același lucru, dar ANRP a emis decizii de invalidare, stabilind astfel că persoana îndreptățită nu va mai primi despăgubiri.  

Comisiile din cadrul ANRP tergiversează soluționarea cauzelor, solicitând frecvent proprietarilor diverse înscrisuri, unele imposibil de obținut. De pildă, li se solicita să facă dovada modului în care imobilul a intrat în proprietatea statului. În multe cazuri nu a existat un act normativ de preluare sau imobilul a fost preluat în fapt, în baza unui act individual, iar proprietarii în mod obiectiv nu pot face dovada modului în care bunul imobil a ajuns în proprietatea statului. Se poate face dovada că a fost proprietatea celui care a formulat notificarea, că în prezent este indubitabil în posesia statului, dar, dacă nu se poate dovedi cum a ajuns acel imobil în proprietatea statului, CNCI din cadrul ANRP emite decizie de invalidare. Necontestată în 30 de zile în instanță, această decizie rămâne definitivă, deci fostul proprietar (sau moștenitorul acestuia), nu mai are niciun drept să primească vreo sumă de bani cu titlu de despăgubire.  

Pentru a nu se ajunge într-o astfel de situație umilitoare la 17 ani de la depunerea notificării, proprietarii ale căror dosare nu au fost soluționate au o singură soluție: să promoveze o cerere de chemare în judecată a CNCI din cadrul ANRP prin care să solicite instanței să le recunoască dreptul la despăgubiri. Având o astfel de hotărâre obținută, ANRP nu va mai putea invalida în mod abuziv dispoziții de primar.  

Dacă nu vor avea o hotărâre judecătorească prin care să le fie recunoscut acest drept, dosarele vor rămâne la bunul plac al funcționarilor statului, tot la fel cum s-a întâmplat în cazul unităților deținătoare care nu au emis dispoziții în temeiul Legii nr. 10/2001, astfel cum a fost cazul dosarelor înregistrate la Primăria Municipiului București care a avut termen de soluționare a tuturor notificărilor până la finalul anului 2016. Proprietarii care nu au chemat în judecată această instituție în termen de șase luni, până în 30 iunie 2017 nu mai au în prezent la dispoziție nicio posibilitate de a obliga PMB să le soluționeze notificarea. Și au rămas peste 24.000 de notificări nesoluționate în București!  

Așadar, asociațiile proprietarilor deposedați abuziv de statul comunist, Asociația pentru Proprietate Privată și ResRO-Restitution und Menschenrechte în Rumänien e.V. (Asociația pentru Restituirea Proprietătilor și Drepturile Omului în România), recomandă proprietarilor de imobile naționalizate să nu piardă acest termen de 6 luni și să se adreseze instanțelor pentru a putea obține mai repede despăgubirile la care au dreptul. 

Oricum modul de calcul este neechitabil deoarece se are în vedere valoarea imobilelor astfel cum rezultă dn grila notărilor publici din anul 2013, iar acum valoarea de piață este diferită, dar, cu cât așteptarea este mai mare, cu atât devalorizarea va fi mai accentuată. 

Mai trebuie semnalat un aspect, pe care poate nu l-a evidențiat nimeni până acum: grilele notarilor publici din 2013 stabilesc pentru unele județe valori în euro/mp, iar pentru altele valorile sunt calculate în lei. Pentru imobile din județe precum Cluj, Prahova, Mureș, Buzău, Argeș, etc., calculul are în vedere grila din 2013 cu sume exprimate în lei, astfel încât devalorizarea este mai mare în comparație cu alte județe unde sumele au fost stabilite în euro. Toate grilele pot fi consultate pe site-ul ANRP:

http://www.anrp.gov.ro/comisia-națională-pentru-compensarea-imobilelor/687-grilele-notariale-2013.html

 Continuă astfel seria inechităților, astfel încât unii dintre foștii proprietari (puțini, dar ale căror dosare au fost soluționate mai repede) au primit despăgubiri conform standardelor internaționale de evaluare, sub imperiul vechii legi, iar acum unii primesc puncte, calculate conform unor grile elaborate în euro, iar pentru alții rămân doar sume calculate în lei la valoarea din 2013, existând și terenuri evaluate la sub un leu per metru pătrat! 

Curtea Constituțională a României este însă ocupată cu sesizări mai importante, nu are timp să constate și acest mod discriminatoriu de soluționare a notificărilor depuse de toți proprietarii în aceeași perioadă, în temeiul Legii nr. 10 din 2001.